UNI2TEACH je nový vzdelávací formát pre učiteľov FCHPT STU v Bratislave, ktorý prináša inovatívny pohľad na univerzitné vzdelávanie a reaguje na vzdelávacie špecifiká súčasnej generácie študentov.
Jedným z cieľov je ukázať, ako možno do tradičnej prednášky implementovať moderné prvky a technológie, ktoré zaujmu študentov, podporia učenie a porozumenie, ale nie sú zaťažujúce na prípravu učiteľov.
Formát pozostáva zo štyroch 90 minútových stretnutí v zimnom semestri 2025/2026, pričom každé sa zameria na jednu kľúčovú oblasť:
- Vzdelávanie novej generácie študentov: prečo študenti 21. storočia potrebujú iný prístup, technológie a individuálnu podporu
- Dátum: 26.9.2025 o 10:00 v miestnosti SB CH3
- Počas prednášky sa budeme venovať vzdelávacím špecifiká súčasných študentov a čím sa líšia od predchádzajúcich generácií. Predstavíme najnovšie poznatky z vedeckých výskumov aj naše vlastné zistenia, ktoré ukazujú ako sa dá prispôsobiť štandardné univerzitné vzdelávanie ich potrebám. Predstavíme možnosti, ako zohľadniť tieto rozdiely pri výučbe jednoduchým implementovaním moderných technológií a tým prispieť k motivujúcemu edukačnému prostrediu.
- Inovácie vo vzdelávaní technických a prírodovedných predmetov: ako podporiť porozumenie, motiváciu a udržanie študenta v učení
- Dátum: 17.10.2025 o 10:00 v miestnosti SB CH3
- Prednáška poukáže na rôzne stratégie riadenia edukačného procesu na báze active learning, ktoré sa na základe výskumov v pedagogických vedách osvedčili aj pri vyučovaní na technicky orientovaných univerzitách. Zameriame sa predovšetkým na tie stratégie, ktoré je možné bez výraznej prípravy učiteľov rýchlo implementovať a tým zvýšiť dynamiku edukačného prostredia. Účastníci získajú nielen prehľad o rôznych stratégiách, ale aj praktické návody, ako začať s ich implementáciou v prvých krokoch a ako sledovať dopady zavedených zmien.
- Hodnotenie ako kľúčový prvok edukačného procesu: testy, hodnotiace rubriky, portfóliá a iné nástroje
- Dátum: 7.11.2025 o 10:00 v miestnosti SB CH3
- V tejto téme sa sústredíme na význam hodnotenia ako neoddeliteľnú súčasť edukačného procesu nielen v jeho závere. Poukážeme na princípy zostavenia testov a hodnotiacich rubrík, ktoré podporujú transparentnosť a formatívny rozmer hodnotenia. Doplníme ich o alternatívne nástroje, ako sú portfóliá či sebahodnotenie, a možnosti ich využitia v univerzitnom prostredí. Účastníci získajú prehľad o praktických postupoch, ktoré môžu priamo obohatiť ich pedagogickú prax.
- Špecifikácia vzdelávacích a výchovných cieľov v technickom vzdelávaní: rovnováha medzi hard skills a soft skills
- Dátum: 5.12.2025 o 10:00 v miestnosti SB CH3
- Obsah tohto bloku sa zameriava na rovnováhu medzi odbornými vedomosťami a zručnosťami (hard skills) a rozvojom tzv. soft skills, ktoré sú nevyhnutné pre úspešné uplatnenie absolventov FCHPT STU v Bratislave v praxi. Okrem definovania cieľov v oblasti hard skills sa sústredíme na rozvoj schopnosti študentov jasne a zároveň odborne komunikovať, na podporu tímovej spolupráce a na efektívnu kooperáciu pri riešení projektov. Predstavíme spôsoby, ako možno tieto ciele presne špecifikovať, prepájať a začleňovať do edukačného procesu tak, aby absolventi boli pripravení na požiadavky dnešnej praxe aj výzvy budúcnosti.